Кожній дитині від природи дано бути розумною і успішною
людиною. Завдання дорослих - просто допомогти малюкові розкрити свій
потенціал, навчити його самостійно осягати світ. Для цього дуже важливо
створити середовище, в якій дитина зможе і захоче проявити свої індивідуальні здібності, буде розвиватися і навчатися у власному ритмі. Таку можливість надає нам педагогіка італійського психолога Марії Монтессорі.
Метод Монтессорі заснований на спостереженні за
дитиною в природних умовах і прийнятті її такою, якою вона є. Основний принцип Монтессорі-педагогіки: спонукати дитину до самовиховання, до
самонавчання, до саморозвитку. Девіз методу знайомий багатьом: "Допоможи мені зробити це
самому". У групах
Монтессорі дитина вчиться в основному самостійно за допомогою спеціально розробленого навколишнього середовища - Монтессорі матеріалів. У матеріалах закладена можливість самоконтролю, дитина сама бачить свої
помилки, і дорослому не потрібно вказувати на них. Роль вчителя полягає не
в навчанні, а тільки в керівництві самостійною діяльністю дитини.
Ще одна
ключова особливість монтессори-педагогіки: діти займаються в різновікових групах. В одному монтессори-класі поруч працюють 3-річний і 4-річний малюк,
вони не заважають, а навпаки, допомагають один одному.
Монтессорі клас включає в себе безліч зон:
Дитина сама вибирає зону і конкретний Монтессорі-матеріал, з яким хоче
працювати. Малюк може працювати один або з іншими дітьми, цей вибір він теж робить зазвичай
сам. Дитина працює у власному темпі, в методі Монтессорі немає
змагання.
Завдання
Монтессорі-вчителя - допомогти дитині організувати свою діяльність, піти своїм унікальним шляхом, реалізувати свій потенціал в найбільш повній мірі. Дуже важливі особливі педагогічні прийоми, яким повинні навчитися Монтессорі-вчителя. У методі Монтессорі немає
класно-урочної системи, замість шкільних парт - легкі переносні столи і стільці + килимки, на яких займаються на підлозі. Монтессорі-вчитель не є центром класу, як в традиційній школі. Він не сидить за столом, а проводить час в індивідуальних заняттях з дітьми. Монтессорі-вчитель втручається в діяльність дитини тільки тоді, коли це
необхідно.