Про метод Монтессорі

Кожній дитині від природи дано бути розумною і успішною людиною. Завдання дорослих - просто допомогти малюкові розкрити свій потенціал, навчити його самостійно осягати світ. Для цього дуже важливо створити середовище, в якій дитина зможе і захоче проявити свої індивідуальні здібності, буде розвиватися і навчатися у власному ритмі. Таку можливість надає нам педагогіка італійського психолога Марії Монтессорі.

 
Метод Монтессорі заснований на спостереженні за дитиною в природних умовах і прийнятті її такою, якою вона є. Основний принцип Монтессорі-педагогіки: спонукати дитину до самовиховання, до самонавчання, до саморозвитку. Девіз методу знайомий багатьом: "Допоможи мені зробити це самому". У групах Монтессорі дитина вчиться в основному самостійно за допомогою спеціально розробленого навколишнього середовища - Монтессорі матеріалів. У матеріалах закладена можливість самоконтролю, дитина сама бачить свої помилки, і дорослому не потрібно вказувати на них. Роль вчителя полягає не в навчанні, а тільки в керівництві самостійною діяльністю дитини.
Ще одна ключова особливість монтессори-педагогіки: діти займаються в різновікових групах. В одному монтессори-класі поруч працюють 3-річний і 4-річний малюк, вони не заважають, а навпаки, допомагають один одному.

 
Монтессорі клас включає в себе безліч зон:

  • Зона реального життя: дитина вчиться самостійно одягатися, пересипати і переливати, мити, чистити, перемішувати, вирізати, розфарбовувати, малювати і т.п. Тут діти вчаться концентрувати увагу і розвивають велику і дрібну моторику.
  • Зона сенсорного розвитку: вивчення навколишнього світу (розрізняти висоту, довжину, вагу, колір та інші властивості предметів). Тут діти грають з предметами, вивчаючи розмір, форму і колір. Наприклад, малюк по порядку виставляє на стіл циліндри від найбільшого до найменшого. Дітлахи також вчаться стежити очима зліва направо, що допомагає освоїтися з читанням.
  • Зони мовна, географічна, математична, природничо-наукова: розумовий розвиток дитини.
  • Рухові вправи - в основному на лінії. У більшості Монтессорі-класів на килимі або на підлозі намальована стрічкова лінія у вигляді кола (овалу), яка використовується для фізичних вправ з розвитку рівноваги і координації рухів, а також уваги.


 
Дитина сама вибирає зону і конкретний Монтессорі-матеріал, з яким хоче працювати. Малюк може працювати один або з іншими дітьми, цей вибір він теж робить зазвичай сам. Дитина працює у власному темпі, в методі Монтессорі немає змагання.

Завдання Монтессорі-вчителя - допомогти дитині організувати свою діяльність, піти своїм унікальним шляхом, реалізувати свій потенціал в найбільш повній мірі. Дуже важливі особливі педагогічні прийоми, яким повинні навчитися Монтессорі-вчителя. У методі Монтессорі немає класно-урочної системи, замість шкільних парт - легкі переносні столи і стільці + килимки, на яких займаються на підлозі. Монтессорі-вчитель не є центром класу, як в традиційній школі. Він не сидить за столом, а проводить час в індивідуальних заняттях з дітьми. Монтессорі-вчитель втручається в діяльність дитини тільки тоді, коли це необхідно.